Barnatro

Ibland skiljer sig de svenska bibelöversättningarna rejält från den judiska tolkningstraditionen av Bibeln. Ett sånt ställe är 5 Mos. 18:13. Jag brukar inte kolla med de svenska översättningarna utan göra mina egna, men jag hittade inget bra svenskt ord för det hebreiska ordet “tamim”. Därför kollade jag och fann att Bibel 2000 översätter ordet “fläckfri” och 1917 års översättning lyder “ostrafflig”. Vad Gustaf Wasa-bibeln och Karl XII:s bibel säger kan jag tyvärr inte kolla, eftersom mina exemplar av de texterna befinner sig i mitt svenska bibliotek och jag befinner mig i England.
Men medan jag skriver detta lossnar det för mig. En vettig svensk tolkning av texten borde vara:
“Ni skall vara enkla med Herren, er Gud”.
Det är enkelhet i tron Moses efterlyser här. Inga sofistikerade filosofiska system, utan snarare “barnatro”. Tro på Gud och förlita dig på Honom. Det är den bästa formen av tro.
Den engelske katolske journalisten Damian Thompson skrev i The Telegraph den 2 augusti om “The Amish, Jews, Muslims and future of religion”, en intressant analys av några grupper med väldig framgång i den religiösa världen just nu. Han jämför de kristna amish med chassidiska judar och muslimska salafister och menar att ett gemensamt drag för dessa grupper är att de lever i en strängt religiös miljö, men de talar inte så mycket om trosfrågor. Och dessa grupper växer så det knakar. Hur det är med amish och salafister har jag ingen aning om, men eftersom jag själv lever ett chassidiskt liv kan jag intyga att Thompson på sätt och vis har rätt. På sätt och vis, ty den chassidiska judiska litteraturen svämmar fullständigt över av diskussioner i trosfrågor. Och det är en omfattande litteratur. Jag äger bara en liten bråkdel av alla chassidiska böcker, men det jag har fyller en billy-bokhylla i mitt vardagsrum. Men samtidigt ger jag Thompson rätt i att diskussionen om trosfrågor inte påverkar det dagliga chassidiska livet i någon större grad. Det är lite som om man separerat den filosofiska diskussionen från den praktiska tron. Och det kan nog vara hälsosamt att göra just så.
För många människor är tro en fråga om daglig kamp, där den religiösa observansen beror på dagshumöret. Människor som lever så har givetvis en spännande tillvaro, men det är ett svårt liv. Jag har känt åtskilliga överlevande från koncentrationsläger, som givetvis gång på gång ställt sig de svåra frågorna, hur Gud kunde tillåta att förintelsen kunde ske, varför just de överlevde och inte alla andra. Men förvånansvärt många av dessa överlevare har liksom kapslat in den diskussionen i ett särskilt rum och inte låtit det påverka deras vardagsliv. Även om de säkert ofta tvivlat, har de fortsatt att be sin morgonbön. Att bönen en dag då tvivlet ansätter extra svårt kan bli ett meningslöst rabblande, är inte att undra på. Men hellre det än att bara be när humöret är på topp.
En överlevande från Bergen-Belsen var rabbinen Joel Teitelbaum (1887-1979), som före kriget var rabbin i staden Satu Mare i Rumänien och därför kallades der Satmarer rebbe. Efter att i krigets slutskede ha räddats till Schweiz flyttade han till Jerusalem, där han utsågs till stans överrabbin, för de “ultraortodoxa” grupperna. Men efter bara några år där valde rebben att flytta till New York i stället, där han byggde upp en av världens största chassidiska grupper, Satmar. När han stod beredd att åka till USA frågade en förtvivlad människa i Jerusalem vem han nu skulle be om en välsignelse, när hans rebbe nu flyttade. Rebben svarade:
-Gå in i en synagoga vid morgonbönen och när männen kavlar upp skjortärmarna för att lägga sina “tefillin” (böneremmar) så skall du se efter någon som har ett nummer intatuerat på armen, det vill säga en överlevare från Auschwitz. Honom kan du be om en välsignelse.

Kommentera

