Självförtroende och ödmjukhet

twerski1
Många har läst Chaim Potoks roman “The Chosen”, eller kanske sett filmen, som handlar om vänskapen mellan två judiska ungdomar i Brooklyns kvarter Williamsburg på 1940-talet. Genom vänskapen blir den inte särskilt religiöst uppfostrade Robert inspirerad att studera judendom och bestämmer sig för att läsa till rabbin. Men hans vän Daniel, som är son till en chassidisk rebbe, utvecklas åt rakt motsatt håll. Han bestämmer sig för att studera psykologi och boken slutar med att Robert, som börjat kalla sig Reuven, möter Daniel, som förändrat sitt utseende från chassidisk ung man till vanlig modern stil och börjat kalla sig Danny. Han berättar att även om han var “den utvalde” att ta över den chassidiska dynastin, har han pratat med sin pappa och nu är det klart att det blir lillebror som får axla det ansvaret.
Chaim Potoks berättelse har hänt på riktigt. Om det är den verkliga händelsen som inspirerat Potok, eller om det bara är en tillfällighet att historierna passar såväl överens, skall jag dock låta vara osagt. I verkligheten var det i 1940-talets Milwaukee som der Hornosteipler rebbes son Abraham Joshua Twerski, i stället för att gå i faderns fotspår och axla ledarskapet för den chassidiska gruppen, beslöt sig för att läsa både medicin och psykologi. Med tiden blev han en av USA:s ledande experter på alkoholistbehandling, som ofta får uttala sig när såna frågor debatteras.
I ett avseende stämmer dock inte Potoks roman med A J Twerskis liv. Som framgår av bilden här, brydde han sig aldrig om att förändra vare sig sitt utseende eller namn och även om han inte blev rebbe, har han förblivit en chassidisk jude. Han har skrivit över sextio böcker, både inom alkoholistvård, hjälp till självhjälp för deprimerade och alkohol- samt drogberoende och dessutom en mängd böcker inom judiska ämnen. I vår tid är ju ett så omfattande författarskap inte komplett om man inte också skriver en kokbok. Även det har A J Twerski hunnit med.
Som en gyllene tråd genom A J Twerskis författarskap finner man frågan om människans självförtroende. Han menar att så gott som alla människor i dag lider brist på den varan. Och det är inte bara de som av en eller annan anledning har en verklig orsak att känna sig misslyckade, som saknar självförtroende. I flera böcker berättar han historien om en kvinna som han försökte hjälpa till mera självförtroende. Hon var en högt skolad akademiker, men fann det meningslöst att söka en professorstjänst, eftersom hon “visste” att hon inte dög något till. När Twerski sa till henne att hon hade ju fått ett mycket högt skattat akademiskt pris, svarade hon att priskommitén antagligen inte fattat hur dum hon i själva verket var! Hon plågades svårt av att få kommentarer av folk om hur lite hon dög.
Då sa Twerski till henne:
-Ja, jag tycker ju att den där stora puckeln du har på ryggen, ser besvärlig ut.
Kvinnan blev alldeles frågande. Och Twerski fortsatte:
-Varför blir du inte ledsen över vad jag just sagt? Jo, därför att du vet att du inte är puckelryggig. Men när någon retar dig för bristande intelligens blir du ledsen, därför att du tror att det är sant. Men om du tänker efter borde du inse att man inte gör en så storartad akademisk karriär som du gjort, om det vore sant.
I sitt skrivande om vikten av självförtroende kan Twerski ofta ta fram exempel ur den rika judiska litteraturen, inte minst den chassidiska. Där möter man ideligen diskussioner om skillnaden mellan ödmjukhet och brist på självförtroende. 4 Mosebok 12:3 säger att Moses var den ödmjukaste människa som någonsin levat. Men samtidigt var ju Moses en av sin tids stora ledargestalter. Var inte Moses själv klar över sin stora roll i historien? Jovisst, men han insåg att de talanger han hade, var medfödda. Och den som har stora utförsgåvor kan alltid kritisera sig själv för att inte ha utnyttjat de gåvorna bättre. Alla gör vi fel och att inse felen leder till ödmjukhet. Och det är inte det samma som att tro att man inte duger.
Flera chassidiska böcker – och jag skall här inte tynga texten med att räkna upp dem – tar utgångspunkt från denna veckas textavsnitt i världens synagogor (4 mos. 19:1-22:1) för en diskussion om självförtroende och ödmjukhet. Det kan verka svårt att förstå, när man ser att texten inleds med budet om den röda kon. Den som vidrört en död människa betraktades som “tuma”. Det brukar översättas till svenska med “oren” och det gör även jag i fortsättningen, men då måste det inflikas att det är i brist på ett bättre ord på svenska. Oren är ju motsatsen till ren, det vill säga smutsig, men det handlar det då rakt inte om här. Man kan vara nergrisad i gyttja och ändå vara ren i andlig bemärkelse och man kan vara nyss utkommen från ett härligt bad och ändå vara “tuma”, alltså oren i en andlig bemärkelse. Det är heller inget nedsättande i att vara oren. Det innebär att man inte får göra vissa saker, men har inget med någon sorts pariaställning att göra.
Och man kunde bli fri från orenheten. En ko, som skulle vara helt “röd”, det vill säga det vi skulle kalla en brun ko, där inte ens två svarta hårstrån fanns i fällen, skulle slaktas och brännas på ett särskilt altare. All aska – också den från träet i bålet – skulle samlas in och när någon skulle renas tog en präst lite aska och blandade med vatten. Av det vattnet stänkte han lite på den som skulle renas. Då blev den orene ren, men i gengäld blev prästen oren. Det var dock en lägre form av orenhet, som botades med ett reningsbad.
Hela detta påbud verkar ju helt obegripligt. Det sägs att kung Salomo i sin vishet förstod orsaken till alla bud i Bibeln, utom just detta. Detta med att den orene blev ren och den rene blev oren, övergick även hans förstånd. Rashi i sin kommentar säger att det är just därför detta textavsnitt inleds med orden “Detta är påbudet i Torahn”. Det är ett påbud och om någon undrar varför, är svaret därför! Därför att det är ett påbud, ingenting annat.
Men det innebär inte att man inte kan hitta en djupare andlig mening i detta egendomliga, att den orene blir ren och den rene blir oren. Och det är här de chassidiska böckerna kommer med en intressant tanke.
En människa som saknar självförtroende, kan beskrivas som andligen oren. Självförtroendet så att säga renar människan. Bristen på självförtroende leder lätt till deprimering och en känsla av att allt är meningslöst. Med självförtroende följer mening i tillvaron, en känsla av att det jag gör spelar roll. Den orene renas. Men det kan också bli för mycket av det goda. Alla klarar inte av att ha stort självförtroende och samtidigt ödmjukhet, så som Moses klarade den balansgången. Det ökade självförtroendet kan tränga undan ödmjukheten och ersättas av en andlig uppblåsthet, en orenhet. Den rene blir oren.
Det berättas om rebbe Shmelke av Nikolsburg (Samuel Horowitz 1726-1778, Mikulov, Tjeckien) att han brukade ha ett papper i var ficka på sin kaftan. På papperet i den ena fickan hade han skrivit ner ord ur våra heliga skrifter som handlade om människans storhet, om hur varje liten god gärning hade en fantastisk betydelse, om vilken kraft vi människor besitter och om hur högt vi andligen kan stiga. På papperet i den andra fickan fanns texter ur samma källor som handlade om hur liten och betydelselös människan är i universum, med mera i den stilen. Och Shmelke brukade säga:
-Konsten är att veta när man skall ta ut papperet ur den ena fickan och när man skall ta ut papperet ur den andra fickan!
Den judiska folkloren har många berättelser om falskt ödmjuka personer. Exempelvis om en man som var ett mönster av ödmjukhet. En gång sa rabbinen av Altona till honom att han inte förstod hur Bibeln kunde säga att Moses var den ödmjukaste av alla människor som levat. Visste då inte Gud att i framtiden skulle denne ödmjuke man leva, en som var minst lika ödmjuk som Moses. Då svarade den ödmjuke:
-Den frågan har jag också grunnat mycket över.
Rabbinen svarade:
-Men jag har just fått svar på min fråga!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s