Att leva med ondskan

Så är nedräkningen snart över! I morgon kväll börjar den judiska högtiden Shavuot. Den firas till minne av givandet av de tio budorden på Sinai berg. Men jag skall hoppa över allt det där, likaså traditionen att äta ostkaka och i stället tänkte jag vi skulle titta lite närmare på ett djupare budskap som finns i helgen, ett budskap som man kan ta till sig vare sig man är jude, kristen, muslim, ateist eller vad som helst.
I Moseböckernas på flera ställen återkommande listor över de judiska helgdagarna fastställs aldrig något datum för Shavuot. I stället står det att i den första månaden, på den femtonde dagen, skall högtiden Pesach firas. På den helgens andra dag skall man börja räkna sju hela veckor och därefter skall Shavuot firas.
Pesach firas till minnet av uttåget ur Egypten. Bland annat skall man då ta ut allt jäst bröd, ja alla mjölprodukter som jäst, ur huset. I texten som läses då står det att detta sker eftersom judarna, när de i hast lämnade Egypten, inte hann låta brödet jäsa innan det var dags att ge sig av.
Men sen urminnes tider har man lagt in ett djupare budskap i detta förbud för jästa mjölprodukter. I Talmud står att rabbin Alexandri brukade sluta sin bön med att säga:
-Världens herre! Du vet att vår vilja är att uppfylla din vilja. Och vad stoppar oss? Jästen i degen och myndigheternas pålagor!
Att rabbi Alexandri, som levde under romartiden, när nya lagar ideligen förbjöd judar att utöva sin religion, menade att myndigheternas pålagor hindrade människor från att uppfylla Guds vilja, är lätt att förstå. Men vad menar han med jästen i degen? Kommentatorn Rashi förklarar att jästen symboliserar vår onda drift, det inom oss själva som driver oss att göra dumma ting och förhindrar oss att göra gott.
Att rabbi Alexandri jämförde ondskan med degens jäst var ingen tillfällighet. Det är jästen som får degen att svälla upp, att bli uppblåst. Och vår inre ondska får också oss människor att bli uppblåsta, att anse oss själva så viktiga att vi tycker att vi kan trampa på våra medmänniskor, skada andra och göra onda ting så länge det gagnar oss själva.
Högmodet och ondskan går alltså hand i hand. Att rensa ut alla jästa mjölprodukter och bränna det sista man hittar av dem, är alltså en handling för att rena sig från högmod.
Så kommer då högtiden Shavuot. I kommentarerna talas det om att Sinai inte var ett stort och imponerande berg, utan ett ganska litet berg. Det symboliserar också att om man vill ta emot budskapet från Sinai går det inte att komma uppblåst och högmodig, utan ödmjuk. Min favoritkommentator, rabbin Pinchas av Koritz, skriver att man ett par dagar före Shavuot bör försöka göra upp med sig själv, se vad man gjort som kan rättas till och göra sig mera ödmjuk, för att på rätt sätt ta emot helgen. Han skriver:
“Det finns de som klarar av att göra det med sång och dans, men för de flesta människor krävs eftertanke och allvar. Men man får absolut inte låta allvaret övergå i depression, eftersom nedstämdhet är det ondas bästa följeslagare”.
Men efter all denna ödmjukhet kan man då med förvåning läsa orden i Tredje Mosebok om vad som skulle offras på Tabernaklets altare under Shavuot. Jäst bröd! Jo, det står uttryckligen att brödet skall vara “chametz”, jäst, eller som det brukar översättas till svenska, “syrat”.
Men var det inte det jästa bröder som symboliserade högmodet och ondskan? Jo, och flera kommentatorer kommer till samma slutsats. Det är ett budskap om att vi måste lära oss leva med ondskan. På Pesach rensas den ur våra hus och vi bränner den. Men inte blir vi av med all ondska för det. Pesach är som en vitamininjektion i andlig godhet, men för att verkligen kunna vara goda måste vi också ta till oss Shavuots budskap:
Att lära sig leva med ondskan.

Annonser

4 reaktioner på ”Att leva med ondskan

  1. Hej Dan! När du skriver ”lära sig leva med ondskan”, är det ”jetzer hara” (benägenheten att synda) som du menar?

    Jag har en fråga som kanske ovanlig, men vad lär ortodox judendom angående Adam. Hade Adam jetzer hara innan han åt av kunskapens träd och bröt den Eviges bud? Eller fick han jetzer hara när han syndade?

  2. Hej! Det är jetzer hara jag syftar på, när jag skriver ondskan. Och om alla människor vetat vad jetzer hara är, hade jag hellre använt det uttrycket, eftersom ondska är ett lite trubbigt ord, som kan betyda så mycket.
    I skapelseberättelsen är det ju ormen i paradiset som symboliserar jetzer hara. Så man kan väl säga att Adam hade en yttre, men inte en inre jetzer hara.

  3. Tack för svaret! Jag tolkar det som att Adam fick en inre jetzer hara efter olydnaden.

  4. Och det var nog liksom meningen från första början. Men det tänkte jag återkomma till vid annat tillfälle.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s