Djupgrävning

1980-01-14

Jag har börjat gå igenom mina gamla negativ för att se om det kanske kan bli en ny bok om människor jag mött ”på böggda”. Det var 1980 jag på allvar började registrera och ordna alla negativ, så början sker med film 1 från det året, tagen i september 1980. Där hittade jag detta foto på Alma på Lillastenshult (1890-1985) i Bollebygd. Det var det första fotot jag tog av henne och mitt syfte var egentligen att mjuka upp henne och systern Manda så att de skulle vänja sig vid kameran. Det lyckades inte riktigt, för det var Manda jag ville fotografera. Hon stod nämligen just när detta foto togs i potätelandet och bärgade årets skörd av potatis. Trots att Manda ”bara” var 75 år och Alma var nittio, såg Manda äldre ut, där hon stod iförd sin brors gamla kavaj, två hucklen om huvudet och med förkläde av säckväv. Bilden av Manda lyckades jag dock inte få ta. Både Alma och Manda var av uppfattningen att man skulle ”klä upp sig” för fotografen. Det är alltså det Alma gjort här.
Alma somnade in 95-årig i stugan på Lillastenshult och Manda blev ensam kvar. Det var en sensommarkväll och Manda tyckte att det var för sent att gå den långa vägen bort till Stenshult för att låna telefon och ringa efter ambulans. Hon väntade till nästa dag. Jag frågade henne om hon inte var rädd att vara ensam med sin döda syster hela natten. Manda svarade:
-Rädder? Rädder? Alma kunde la inte gjära nåt när hu var döer!

3 reaktioner på ”Djupgrävning

  1. döden gestaltar sig olika för oss levande och hur vi känner inför den och hur vi upplever den beroende på våra erfarenheter av den tidigare

  2. Shalom rabbi Dan Korn! Jag fick tips om denna din blogg helt nyligen. Jag fick boken ”De som aldrig sett havet” när jag fyllde 50 år, av mina kusiner i Skene och Kinna. Jag har läst den flera gånger och tycker den är så intressant.
    Min far var västgöte och föddes och växte upp i trakten av Björketorp, så det finns ett visst intresse från min sida på grund av det.

    Jag har förundrat mig över hur du som jude kan ha detta genuina intresse för hur de gamla levde förr i Sverige. Du kan tydligen förena ditt judiska liv med en genuin kärlek till svenskheten. Din livsresa har förmodligen inte alltid varit så enkel. Jag kan förstå det eftersom jag har en hel del insikt i judiskt liv.
    Shavua tov!

    • Shavua tov till dig! Egentligen har nog livsresan varit ganska enkel. Jag har haft min kärlek till svenskheten och kärleken till det judiska och det har gått bra. Såvitt jag vet har det inte blivit någon svartsjuka!

Kommentera

