Älska din nästa…

220px-Admor_sitting_with_bekashe[1]Klausenburger rebben, Yekusiel Yehuda Halberstam (1905-1994)

 

En gång om året brukar jag tänka att jag borde börja blogga om en sak som ligger mig mycket varmt om hjärtat, nämligen Torahn, den judiska tolkningen av Bibeln och det väldiga hav av senare judiska texter som finns. Först tänkte jag skapa en egen blogg för detta, eftersom jag räknade med att folk som ville läsa om mitt författarskap inte kunde vara intresserade av detta. Men resultatet av den uppdelningen gjorde mig handlingsförlamad, så jag fick inte skrivet vare sig det ena eller det andra. Nu har jag bestämt mig för att allt får publiceras huller om buller, i den ordning det flyter ur mig.

Att börja med denna veckas torah-avsnitt, det vill säga den text som läses denna vecka i världens synagogor, är ingen dålig början.

Rabbinen Michoel Ber Weissmandel gjorde en märklig upptäckt på 1940-talet. Den kom i skymundan eftersom kriget pågick. Efter kriget, då rabbin Weissmandel överlevt kriget genom en serie av dramatiska händelser, men mist hela sin familj, gjorde han inte själv mycket av upptäckten. Han var en bruten man och ägnade resten av sitt liv att bygga upp en kombinerad rabbinskola och jordbrukskollektiv i USA i stället.

Rabbin Weissmandel upptäckte att om man räknade ett visst antal bokstäver i de fem moseböckernas hebreiska text, kunde man hitta dolda budskap i texten. Jag skall inte här gå in på exakt hur han gick till väga. Det tänker jag vid tillfälle återkomma till. Men så mycket kan sägas att rabbin Weissmandel upptäckte hur dolda texter pekade mot de fem moseböckernas mitt. Samma text, som han hittade dold i första och andra mosebok dök nämligen upp baklänges i fjärde och femte mosebok. Och i den tredje mosebok hittade han gudsnamnet med samma intervall, just i det avsnitt vi läser denna vecka. Vi läser denna vecka 3 mos. kapitel 16-20. Och där, just där Weissmandel hittade ett dolt budskap om att detta var det centrala, står:

Älska din nästa såsom dig själv (3 mos 19:18)

Flera kommentatorer har genom åren sagt att detta är en regel som gäller för alla. Man skall älska alla sina medmänniskor så som sig själv. Så säger kabbalisten Chaim Vital (c:a 1600) och så säger rabbi Pinchas av Koretz (1700-talet). Rabbi Pinchas lärare, Israel Bal Shem Tov (1699-1760), säger att budet är dubbelt. För att kunna älska din nästa måste du börja med att älska dig själv. Självförakt blir alltså ett hinder för att kunna älska sin nästa.

Jag hörde en gång den fantastiske rabbinen Yekusiel Yehuda Halberstam (1905-1994), der Klausenburger rebbe, tala om detta. Han ställde frågan hur det kunde komma sig att både Chaim Vital och Pinchas Koritzer säger att regeln är att man skall älska alla sina medmänniskor. Varför använder då texten uttrycket ”din nästa” i stället för att säga alla människor? Rebben besvarade sin egen fråga såhär:

Givetvis betyder texten egentligen att man först och främst skall älska sina närmaste, sin familj, sina grannar, sina vänner etc. Engelsmännen säger ”charity starts at home” och allt för många människor har gjort misstaget att vara involverade i olika hjälpprojekt, välgörenhetsorganisationer och liknande, samtidigt som de struntat i egna barn eller föräldrar. Den sortens hjälp behöver inte alltid tyda på godhet, utan kan vara ett sätt att visa för omvärlden vilken god människa man är. (Men det bör påpekas att judiska lärda slår fast att motivet inte spelar någon roll, så länge man hjälper). Men, sa rebben, en människa som hatar sina medmänniskor förmår inte att samtidigt älska sina nästa. En förutsättning för att kunna älska sin nästa är att man faktiskt älskar hela mänskligheten. Hat föder hat och kärlek föder kärlek. Det var detta Chaim Vital och Pinchas Koritzer menade. För att kunna älska sin nästa, har man inget annat val än att älska hela mänskligheten, oavsett ras, religion eller politisk åskådning.

Kommentera

